SWMG10 به زودی وارد بازار خودرو ایران می شود

به گزارش مهسان بلاگ، با اینکه تحریم های هسته ای اوباما و ترامپ علیه ایران، به لحاظ ماهوی شبیه هم بودند اما در عمل یک تفاوت اساسی داشتند؛ خاصه در صنعت خودروسازی و صنایع سنگین: و آن قسمت چینِ ماجرا بود. هرچند رویکرد سیاسی و اقتصادی قدرت های اروپایی در دوران قبل از برجام و بعد از برجام نیز متفاوت بود، اما آنچه در صنعت خودروسازی تفاوت اصلی تحریم ها را رقم می زد نقش چین در این دو برهه زمانی بود.

SWMG10 به زودی وارد بازار خودرو ایران می شود

واقعیت این است که وقتی تحریم های ظالمانه اوباما اعمال شد و شرکت های اروپایی و ژاپنی از ایران خارج شدند، صنعت خودروسازی کشور به سمت چین شیفت کرد. چینی ها رغبتی نداشتند از تحریم های اوباما تبعیت کنند. به نظر نگارنده این اتفاق دو دلیل داشت: اول اینکه خودروسازان چینی در دوران آزمون و خطا بودند و دنبال موش آزمایشگاهی می گشتند و چه بازاری بهتر و دم دستی تر از بازار گسترده ایران؟! و دوم اینکه اساسا چون چینی ها در آن زمان شراکت یا حضور پررنگی در آمریکا نداشتند از تبعات سرپیچی از تحریم ها نیز نمی ترسیدند اما طعنه آمیز اینجاست که در زمان تحریم های ترامپ، برخی از خودروسازان چینی خیلی زودتر از برندهای مطرح ژاپنی و اروپایی از ایران خارج شدند! گویی چینی ها بزرگ شده بودند و بازارهای جهانی برای آنها مهم تر از بازار ایران بود. ضمن آنکه این بار مشکل انتقال پول نیز جدی تر بود.

خروج چینی ها از کشورمان، صنعت خودروسازی ایران را به یک برهوت کامل تبدیل کرد. حالا نه از خودروهای وارداتی خبری هست و نه از محصولات چینی که قبلا به بازار تنوع می بخشیدند. حالا خودروسازان وطنی باید دنبال شرکای تازه کار و نوظهور چینی باشند که هنوز منافعی در آمریکا ندارند . مثلا شرکت هایی که چند سال یا حتی چند ماه است که تاسیس شده اند و حاضر به همکاری با خودروسازان ایرانی برای عرضه محصولات جدید هستند. البته که پیدا کردن چنین شرکایی برای ایرانی ها کار سختی نیست. در چین هرچقدر که دل تان بخواهد خودروساز ریخته!

این یکی از همین محصولات هست؛ SWM G01. یک شاسی بلند سایز کوچک از کمپانی گمنام SWM که در سال 2016 تاسیس شده است! طبق اخبار درگوشی که شنیده ایم، قرار است G01 سال آینده در داخل ایران به مرحله مونتاژ برسد. چهره G01 معجونی از زبان طراحی شرکت های مختلف هست. نمای جلو عینا از محصولات شاسی بلند آئودی کپی شده و نمای عقب عینا از نسل نو هیوندای سانتافه. این خودرو مجهز به یک موتور 1.5 لیتری توربو بوده که می تواند 155 اسب بخار قدرت تولید کند. این خودرو در نسخه فوق آپشن به امکاناتی چون شش عدد ایربگ، نمایشگر لمسی با سیستم عامل اندروید، کنترل کروز هوشمند، استارت دکمه ای، سقف پانورامیک، دوربین 360 درجه، رادار نقطه کور و اتوهُلد مجهز شده است. با آنکه G01 از لحاظ آپشن (نسبت به قیمت جهانی خود) چیزی کم ندارد اما بدون تعارف ماشین درجه چندمی به نظر می رسد که هیچ شخصیت مستقل و جذابیت دینامیکی از خود نشان نمی دهد. اما چه کنیم که لنگه کفش هم در بیابان غنیمت است!… حالا باید با واقعیت کنار بیاییم. در دوران غیبت برندهای مطرح، انگار باید با محصولات خودروسازان تازه تاسیس چینی بسوزیم و بسازیم.

دور زمین: دور زمین: سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده!

منبع: دیوار
انتشار: 15 شهریور 1400 بروزرسانی: 15 شهریور 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 28920

به "SWMG10 به زودی وارد بازار خودرو ایران می شود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "SWMG10 به زودی وارد بازار خودرو ایران می شود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید